Hjemmeside virksomhed

Opdateret: 8. September 2022

Uanset om du har en stor eller lille virksomhed, vil der være behov for en digital tilstedeværelse. Her taler vi ikke kun om virksomheder, der sælger digitale produkter og tjenester, men også dem, der har traditionelle forretninger. Forbrugerne i dag vil højst sandsynligt søge efter det, de er ude efter, og manglen på en hjemmeside vil så automatisk indebære, at forbrugerne vælger konkurrenterne. 

På trods af dette er der mange virksomheder, der stadig ikke har en ordentlig online tilstedeværelse. Det kan skyldes, at man har små budgetter eller simpelthen ikke helt ved, hvor man skal starte. Heldigvis behøver det ikke at være kompliceret at oprette en virksomhedshjemmeside, som vi vil vise dig i denne artikel. 

Her har vi skitseret, hvordan du kan planlægge, designe og lancere din egen hjemmeside på kun 9 enkle trin. Klar til at komme i gang? Lad os se nærmere på, hvordan du kan lave en hjemmeside til din virksomhed i dag. 

1. Hvad er formålet med din hjemmeside?

I de fleste tilfælde vil en hjemmeside blive brugt som en platform, hvor virksomheden kan kommunikere med potentielle kunder. Det kan være gennem opslag med information om virksomheden og deres tjenester, eller en mere målrettet netbutik. Et udgangspunkt for enhver hjemmeside vil derfor være at tage stilling til, hvilket formål hjemmesiden skal have for din virksomhed. 

Her er det klogt at planlægge, hvordan du ønsker, at brugeroplevelsen skal være, samt hvordan navigationen skal udformes. Hvis du ikke har til hensigt, at man skal betale for tjenester på din hjemmeside, vil det spare dig for noget tid under opsætningen. Det vender vi dog tilbage til i trin 5 i denne guide. 

2. Vælg et domænenavn

Når du har besluttet, hvad du vil have ud af din hjemmeside, er det tid til at vælge et domænenavn. Dette vil være en af ​​de vigtigste ting ved din hjemmeside og bør derfor tænkes grundigt igennem, inden du vælger. Husk, at domænenavnet vil være den permanente adresse på din hjemmeside, og ofte det første indtryk dem, der finder din hjemmeside, får. 

Et godt domænenavn skal være relevant for virksomheden, men det skal også være så kort som muligt. Forsøg derfor at undgå brugen af ​​tal, bindestreger og andre tegn, der kan komplicere din adresse. Så bliver det tid til at vælge et topdomæne eller såkaldt TLD. Dette er endelsen, der kommer efter dit domænenavn. 

I de fleste tilfælde er .dk eller.com være den mest relevante for virksomheder i Danmark. Undtagelsen er for organisationer, der kan bruge .org, men i de fleste tilfælde anbefaler vi de to første. Det skyldes, at forbrugerne har stor tillid til denne type TLD, samt at den kan bidrage positivt til din søgemaskineoptimering senere hen. 

3. Vælg en webhost

Så snart du har valgt et domænenavn, skal du have et sted at bo. Webhosting er der, hvor du vil gemme din hjemmeside – hvilket betyder, at du skal vælge din webhopstilngudbyder – dit webhotel, før du kan designe din hjemmeside. Her er der mange forskellige valgmuligheder, der afhænger af det budget, du har til at bygge en hjemmeside. Vi kan dog anbefale, at du i første omgang vælger en rimelig mulighed for helt nye hjemmesider. 

One.com

One.com er en praktisk udbyder af hjemmesideprogrammer og webhosting. Her finder du prisvenlig hosting, der sikrer lave opstartsomkostninger til din hjemmeside. I de fleste tilfælde vil dette være tilstrækkeligt for en virksomhed, men hvis du skal have en stor hjemmeside med høj trafik, så kan One.com være et mindre velegnet valg. Sørg derfor for at se, hvilke specifikationer du har brug for, inden du vælger dit endelige webhotel. 

Hostinger

Hvis du vil have webhosting til en overkommelig pris, er det svært ikke at nævne Hostinger. I lighed med one.com er dette en udbyder, der stræber efter at tilbyde de mest overkommelige muligheder til sine kunder. For dig, der skal lave en hjemmeside, betyder det, at du finder omkostningseffektiv hosting specielt tilpasset WordPress. Vi har tidligere anbefalet Hostinger som et godt udgangspunkt, og det gør vi også gerne i denne sammenhæng. Selvom Hostinger langt fra har de mest effektive servere, vil de uden tvivl være et udgangspunkt, der giver dig mulighed for hurtigt at opskalere din hjemmeside. 

4. Byg din hjemmeside

Nu begynder tingene at falde på plads, hvilket betyder, at vi kan begynde at designe selve hjemmesiden. Her kan du enten hyre et bureau til at udføre arbejdet for dig, eller du kan gøre det selv ved hjælp af et hjemmeprogram. Det er også værd at bemærke, at hvis du vælger at gå efter et hjemmesideprogram, skal du ikke tænke på trin 3 (hosting er inkluderet i de fleste abonnementer). 

Webnode

Webnode er et simpelt hjemmesideprogram, der giver dig mulighed for at bygge hjemmesider uden behov for kodning eller forudgående viden. De har udviklet et praktisk hjemmesideprogram, hvor du bruger træk-og-slip værktøjer til designet. Platformen er brugervenlig og er specielt udviklet til begyndere. Det, vi især godt kan lide ved dette, er, at du kan ændre websider undervejs, hvilket betyder, at du ikke skal bruge store redigeringsværktøjer for at opdatere din webside. 

Wix

Et andet populært hjemmesideprogram er Wix. Selvom denne platform tidligt fik et dårligt ry, har de gennemført betydelige opgraderinger i de seneste år. For dig som bruger betyder det, at du hurtigt og nemt kan lave en professionel hjemmeside uden behov for kodning. En af de bedste ting ved Wix er, at du kan vælge mellem mere end 800 forskellige skabeloner, så der er uden tvivl noget for enhver smag. 

5. Opsæt en betalingsløsning (hvis relevant)

Hvis du har tænkt dig at sælge produkter på din hjemmeside, skal du bruge en betalingsløsning til dette. Her vil placering have indflydelse på, hvilken løsning du vælger, men også hvilke kort du vil tilbyde. Hvis du derimod ikke har tænkt dig at sælge produkter, så vil det være fint at springe dette trin i guiden over indtil videre. De fleste hjemmesideprogrammer kommer med et integreret betalingssystem, men du kan også vælge at tilføje løsninger fra eksterne leverandører, hvis du ønsker det. 

6. Test og publicer din hjemmeside

Er du ankommet hertil, bør du have en hjemmeside, der er klar med indhold og de funktionaliteter, du skal bruge. Det, der så er tilbage, er at teste og publicere din hjemmeside. Her anbefaler vi, at du lader en anden teste de forskellige funktionaliteter for bedre at kunne opdage eventuelle fejl og mangler. Mange kan være lidt blinde for eventuelle fejl, når man allerede har brugt mange timer på at designe en hjemmeside. Når du er tryg ved, at alle fejl og mangler er rettet, er det tid til at offentliggøre din færdige hjemmeside. 

7. Markedsfør dit websted

Din hjemmeside vil nu blive offentliggjort, men forvent ikke, at du bliver løbet over ende. De fleste nye hjemmesider skal bygges organisk op, hvilket betyder, at du skal markedsføre dem på samme måde som andre produkter. For så længe ingen ved, at du har en hjemmeside, vil ingen heller prøve at besøge den. Det vil være lidt som at åbne en butik, men ikke fortælle nogen, hvor den ligger. 

På dette tidspunkt kan det være en god idé at lægge en klar strategi for, hvordan du har tænkt dig at markedsføre din hjemmeside. Vi anbefaler, at du bruger sociale medier og andre kanaler, som virksomheden allerede har, samt ser på, hvilke muligheder der kan øge eksponeringen til din foretrukne målgruppe. 

8. Invester i søgemaskineoptimering

(SEO) handler om at gøre din hjemmeside så synlig som muligt for søgemaskinen. Dette er baseret på brug af søgeord, relevant indhold og lignende. Dette kan være et kompliceret emne at få hovedet rundt på, men det er helt afgørende for organisk trafik til dit websted. Hvis du ikke har det nødvendige kendskab til SEO, bør du derfor overveje at hyre et bureau, der kan lægge en god strategi for dig. 

Du skal være opmærksom på, at SEO handler om langsigtet arbejde, og ingen kan love gode resultater på kort tid. Sørg derfor for, at du har en langsigtet strategi, der gør, at hjemmesidens potentiale kommer frem, som det er tiltænkt. I starten kan det være klogt at kombinere SEO med en strategi, hvor du gør brug af betalte annoncer i søgemaskinen. Dette vil opbygge trafik, som over tid kan styrke din organiske trafik yderligere. 

9. Vedligehold din hjemmeside

Sidst, men ikke mindst, vil det være vigtigt at opretholde kvaliteten af ​​hjemmesiden. Du bør derfor have en klar strategi for, hvordan hjemmesiden vedligeholdes over tid. Her taler vi ikke kun om softwareopdateringer, men også om indhold, så siden forbliver relevant. Dette vil bidrage til bedre SEO-resultater, samt sikre at besøgende finder relevant information. 

Sammendrag

En god hjemmeside er vigtig for alle virksomheder, men langt fra alle ved, hvordan man kommer i gang med en. Vi har derfor kigget nærmere på, hvordan du kan lave din egen hjemmeside med ganske få enkle trin. Formålet med dette er at vise, hvilke muligheder der findes, uden at du skal bruge store summer til et designbureau eller digital markedsføringsekspertise