Grafisk design: De bedste bureauer i Danmark (2023)

Har du brug for hjælp til grafisk design? Her finder du vores guide til danske bureauer. Du kan læse opdaterede anmeldelser og læse andet relevant information. Brug skemaet på hjemmesiden hvis du ønsker at modtage tilbud fra bureauerne.

Om vores vurdering

Filtrer

Sted

Sorter

Vores anbefaling

Sådan vælger du den rigtige grafiske designer

Opdateret: 30. Desember 2022

Grafiske designere kan lave virkelig mange forskellige ting ved at kombinere teknologi og kunst. De arbejder med billeder, tekst, udforming af hjemmesider, annoncer, brochurer og meget mere.

Sådan vælger du den rigtige grafiske designer

Et godt design kan hjælpe dig med at skille dig ud fra konkurrenterne i samme branche. I dag bruges grafisk design meget til salg, kommunikation og markedsføring. Designerne kan blandt andet hjælpe dig med:

  • At nå ud til en speciel målgruppe
  • At udsende forskellige budskaber gennem designet
  • At sørge for at billeder, illustrationer eller andre grafiske elementer fremhæver budskabet
  • At lave logo, illustrationer og grafik

Det finnes mange grafiske designere som velger å jobbe frilans. Du kan derfor velge å engasjere noen ved bDer findes mange grafiske designere som vælger at arbejde freelance. Du kan derfor vælge at engagere nogen efter behov, hvis det ikke er praktisk at ansætte nogen fast. Det er også muligt at engagere en grafisk designer gennem et design-bureau. Sidstnævnte er specielt praktisk, hvis du har et større projekt og har brug for hjælp fra flere f.eks. tekstforfattere og app udviklere.

Grafisk design er vigtigt for salg

Førstehåndsindtrykket har betyder alt for dine potentielle kunder. Det er lige meget, om det først mulige kunder ser er en hjemmeside, et magasin eller visitkort – designet skal fænge interessen og gøre et godt indtryk. Det er derfor vigtigt at vælge en grafisk designer, som kan hjælpe dig med at formidle, hvem du er, og hvad du sælger.

Det kan være dumt bare at sammensætte en hjemmeside eller brochure selv. Designet sætter standarden for, hvad kunden kan forvente. Ser det professionelt ud? Er designet af høj kvalitet? Har hjemmesiden et responsivt design? Hvordan møder designet den ønskede målgruppe? Hvis grafisk design gøres rigtigt, kan det føre til øget salg, fordi I trækker flere kunder ind. Husk at det ikke er dig personligt, som skal kunne lide designet – designet bør sælge og føre til konverteringer.

Hvis designet er tvivlsomt, kan det nemlig få mulige kunder til at tro, at produktet eller tjenesten også er af tvivlsom kvalitet. I har imidlertid ikke brug for noget avanceret design, hvis I ikke ønsker det, men I bør sørge for, at designet er godt gennemført og gennemtænkt. Så kan det være godt at have en professionel grafisk designer til at hjælpe dig.

Vælg den rigtige grafiske designer til projektet

Vi anbefaler at vælge en grafisk designer, som specialiserer sig indenfor lige præcist det projekt, du ønsker at gennemføre. Vælg f.eks. en som har høj kompetence og stor erfaring med at opbygge mærkevarer, hvis du ønsker at skabe en brand identitet for produktet, tjenesten eller den virksomhed du repræsenterer. Salgsbrochurer hvis du skal lave nye produktbrochurer. En grafisk designer med relevante evner har en god forudsætning for at møde din målgruppe.

Du bør også bede om at se porteføljen og eksempler på tidligere arbejde. Erfarne designere bør kunne henvise til relevante eksempler, som minder om det arbejde, du ønsker at få udført. Det kan også være smart at bede om referencer fra tidligere kunder. Tag gerne en telefonsamtale med dem for at få mere at vide om, hvordan det var at arbejde med designeren.

Vi anbefaler, at du indhenter tilbud fra flere forskellige grafiske designere, hvis du ønsker at engagere nogen på freelancebasis. Du bør også få tilbud fra forskellige design- eller webdesign-bureauer, hvis du foretrækker at gå gennem nogen andre. Vælg ikke den første og bedste designer – brug lidt tid på at vælge den rigtige person for at sikre, at du bliver så tilfreds som muligt.

Fokuser ikke udelukkende på pris

Prisen er selvsagt vigtig, når du skal vælge den rigtige grafiske designer til dit projekt, men du bør ikke udelukkende fokusere på omkostningerne. Billigt arbejde, som udføres på en sløset måde, kan hurtigt koste dig en masse penge i form af tabte kunder. Det kan også være, at du ender med at betale nogle andre til at rette op på arbejdet. Til sidst ender du med at bruge meget mere end det, du havde regnet med.

Det er svært at sige noget konkret om hvilken pris, du kan forvente. Omkostningerne varierer meget mellem forskellige opgaver. Der er stor forskel på at lave visitkort, designe logo og at udforme en hjemmeside. Du bør være så detaljeret som muligt ift. arbejdsopgaverne, så designeren har bedst mulig forudsætning for at give dig et præcist tilbud.

Kvalitet bør derfor være første prioritet, når du skal vælge en grafisk designer. Det bliver nemmere at finde frem til nogen, som giver dig god nok kvalitet til den rigtige pris, når du har flere tilbud at sammenligne med. Sørg for at du får et ens sammenligningsgrundlag, når du indhenter tilbud. Det vil sige, at designerne inkluderer de samme omkostninger i tilbuddet. Hvis et tilbud er meget lavere end de andre, så kan det være, at enkelte prisfaktorer ikke er taget med og falder ved siden af.