Opdateret: 7. September 2022
Det tager kun nogle få sekunder før mulige kunder trykker sig videre fra din hjemmeside til konkurrenten. Hvilket førstehåndsindtryk får kunden, når de trykker sig ind på din hjemmeside? Uanset om du har brug for en helt ny eller om tiden er inde til at fornye den gamle, så har du to valg: at lave hjemmesiden selv eller at gøre brug af en webdesigner.
Kvaliteten på hjemmesiden bestemmes af layout, farver, grafik, typografi, brugeroplevelse, funktioner og andre faktorer. En god hjemmeside skal være attraktiv og brugervenlig. Hjemmesiden bør også være udformet for at fremme konverteringer, uanset om du vil booke salgsmøder, sælge flere produkter eller opbygge din e-mailliste.
Det er vigtigt, at hjemmesiden formidler virksomhedens budskab og branding på en god måde. Det hjælper ikke så meget, at virksomhedens ansatte synes, at hjemmesiden er flot, hvis den ikke møder målgruppen eller øger konverteringer. Webdesignet skal derfor også være tilpasset til dine kunder, så de føler, at de er havnet på den rigtige hjemmeside for dem.
Der findes heldigvis mange gode løsninger til dig som vil lave hjemmesiden selv. Det er samtidig nemt at finde en egnet webdesigner på internettet, hvis du foretrækker det, takket være udbudstjenester og digitale platforme. Disse tjenester sætter dig i kontakt med aktuelle webdesign-bureauer, uden at du skal bruge en masse tid på research selv. Hvad du bør vælge, afhænger til syvende og sidst af dine behov, budget og færdigheder inden for webdesign.
Det er ikke længere sådan, at man er afhængig af en webdesigner — selvom der fortsat er fordele og ulemper ved begge dele. Nu er det meget nemmere at vælge en fremgangsmåde som passer dig. Wix, SquareSpace, WordPress — dette er bare nogle få af de mange alternativer, som nemt lader dig lave en professionel hjemmeside helt på egen hånd.
Prisen afhænger af hvilket abonnement, du vælger. De fleste lader dig vælge et billigt abonnement, som kun indeholder det mest nødvendige. Ofte må du acceptere, at leverandører kører annoncer på hjemmesiden, og at du har begrænset med lagringsplads. Det er også normalt, at kundesupporten ikke er lige så god, som ved de dyreste abonnementer.
Premium-pakker inkluderer ofte førsteprioritets kundesupport, mulighed for at lave flere hjemmesider og en øget lagringsplads. Mange begrænser også trafik ind på hjemmesiden. Jo mere du betaler, desto mere trafik er tildelt. Du får en advarsel, hvis du nærmer dig grænsen med mulighed for at opgradere abonnementet. Det kan være klogt at vælge en løsning, som du kan opgradere efterhånden, som virksomheden vokser, og dit behov ændrer sig.
At lave hjemmeside selv er en super løsning for små virksomheder og nyopstartede virksomheder. Du har mange flotte og professionelle skabeloner at vælge imellem, så det er nemt at finde et design, som passer til din virksomhed. Du kan få en ordentlig og god hjemmeside til en meget lav pris, eftersom skabelonerne er udviklet af professionelle webdesignere.
Du får også mange gode værktøjer til at tilpasse siden yderligere. Drag-and-drop funktioner er specielt populære blandt dem, som vil designe selv. Du kan f.eks. udskifte designelementer eller ændre opsætningen af siden ved at trække designelementerne hen, hvor du vil have dem. WordPress tilbyder også professionelle skabeloner, men du har færre muligheder for at ændre opsætningen. Det er også muligt at udskifte billeder, ændre farver og at vælge sine egne fonts.
Vi anbefaler, at du bruger lidt tid på at vælge en løsning. Tænk over hvad du selv er mest komfortabel med. Ønsker du kun en enkelt skabelon, hvor du udskifter tekst og billeder? Eller vil du gerne have mulighed for at tilpasse hjemmesiden yderligere med drag-and-drop funktion? Uanset hvad du vælger, kan du til sidst få en flot og helt unik hjemmeside.
Du skal være forberedt på, at det kan tage tid at sammensætte en hjemmeside. Mange af løsningerne har færdige skabeloner og praktiske funktioner, som lader dig sammensætte hjemmesiden præcist, som du gerne vil have den. Alligevel er du nødt til at prøve dig lidt frem og have en klar plan for SEO, konverteringer og ikke mindst indhold.
Hvis du ikke synes, at dette er sjovt at bakse med, så kan du hurtigt blive frustreret og kede dig. Du skal selv finde ud af tingene, hvis der opstår problemer. Når det er sagt, så tilbyder mange hjemmesideleverandører kundesupport af høj kvalitet. Hvor meget support og hjælp du får afhænger ofte af, hvilket abonnement du vælger.
Mange vælger, at lade en webdesigner gøre arbejdet fremfor at designe hjemmesiden selv. En webdesigner er en pålidelig og god medspiller, når du prøver at lave en hjemmeside. De ved, hvad der er bedst med hensyn til layout og brugervenlighed. En webdesigner vil blandt andet kunne hjælpe med at finde ud af branding, hvordan man formidler virksomhedens budskab, hvad din målgruppe vil have på en hjemmeside, og hvordan man øger konverteringer på hjemmesiden.
Den nøjagtige pris på webdesign afhænger af projektets omfang. Hvis du kun ønsker tre enkle sider og har alt af branding, kunderesearch og virksomhedens budskab forberedt, vil prisen være lavere, end hvis du vil have mange sider og hjælp til branding. Prisen vil også afhænge af, om du vil have nogen til at opdatere og drive hjemmesiden for dig, eller om du kun vil have et design.
Vi anbefaler at bruge en udbudstjeneste for at finde frem til det bedst egnede webdesign-bureau. Du behøver kun kort at beskrive, hvad du ønsker og at opgive kontaktdetaljer. Derefter vil kompetente og erfarne bureauer kontakte dig med tilbud. Seriøse udbudstjenester samarbejder med pålidelige bureauer og finder frem til dem, som er det bedste match for dig. Du bør helst snakke med flere af dem, du får tilbud af, så du får et godt sammenligningsgrundlag.
Et webdesign-bureau kan være præcist det, som skal til for, at din virksomhed skiller sig ud på markedet. Hvis I allerede har travlt med kundeprojekter, administration og mærkevareopbygning, kan I spare enormt meget tid på at få hjælp til webdesign. Hvis I derudover får hjælp til driften og opdatering, kan I være sikre på, at alt går som smurt hele tiden. Mange bureauer tilbyder også hjælp til SEO og producerer indhold for jer.
Det kan blive dyrt på sigt at bruge din dyrebare tid på ting, du ikke kan fremfor at få eksperthjælp på én gang. Så kan du koncentrere dig om de aktiviteter, du er bedst til og som skaber vækst for virksomheden. Ofte kan det direkte betale sig at outsource opgaver som disse. Ikke bare for at webdesigneren kan udforme hjemmesiden til at øge konverteringer, men også fordi I frigiver dyrebar tid.
Det er ikke sikkert, at det er det rette for netop din virksomhed at gøre brug af et webdesign-bureau. Måske du har nogen i teamet, som er god til webdesign? Har du stor erfaring inden for markedsføring og ved præcist, hvad du gerne vil have? Eller er det mere fornuftigt at bruge budgettet på andre tiltag? Selv om du slipper for at løfte en finger, når du vælger et webdesign-bureau, så giver du også kontrollen fra dig.
De bedste webdesignere vil samarbejde grundigt med dig og give dig udkast, forslag og skitser undervejs. Hvis I ikke har en god, fælles forståelse, og hvis kommunikationen er svær, så kan det også gå udover det endelige resultat. Vi understreger derfor, hvor vigtigt det er at vælge den rette webdesigner til at gøre arbejdet.
Digital markedsføring kan være et kompliceret tema, uanset om du er nyopstartet eller er en veletableret virksomhed. Lige fra sociale medier til at opbygge e-maillister er det vigtigt at have en genkendelig branding og budskab, som falder i målgruppens smag. Der bør være en rød tråd i alle dine designelementer, så din virksomhed er let genkendelig. Derfor kan det være klogt at vælge et digitalt markedsføringsbureau til at gøre dette arbejde.
Præcist dette bør du have med i tankerne, når du skal udforme en hjemmeside. Designet på hjemmesiden bør reflekteres i alt markedsføringsmaterialet. Det er derfor ikke bare at smække noget sammen og kaste det ud på nettet. Uanset om du skal lave hjemmesiden selv eller bruge et webdesign-bureau, bør du bruge tid på planlægning, branding og markedsanalyse.
En professionel hjemmeside er vigtig, fordi den er en forlængelse af din virksomhed. Potentielle kunder kan se, hvad du har at tilbyde, og hvem du er. Hjemmesiden skal også skabe vækst for din virksomhed. Du kan opnå alt dette både ved at lave hjemmesiden selv eller ved at bruge en webdesigner, så længe dit valg er baseret på dine behov og ønsker.