Filtrer
Sted
Sorter
Vores anbefaling
Opdateret: 25. Januar 2023
Hvad er det første, du gør, når du skal finde ud af noget på internettet? Chancerne for, at du foretager en Google-søgning, er store, uanset om du skal købe et produkt eller finde mere information om noget. Det er her SEO kommer ind i billedet. Hvis du ikke søgemaskineoptimerer din hjemmeside, efterlader du penge på bordet.
SEO er forkortelsen for søgemaskineoptimering, som sørger for, at du kommer højt op på listen, når nogen søger på relevante sætninger og ord. Det er overhodet ikke tilfældigt hvem, du får frem på din søgning. Der ligger avancerede algoritmer bag resultaterne. Det er disse algoritmer, som du skal beherske for at blive synlig på nettet.
Fordelen ved SEO er, at du bliver synlig for mennesker, som leder efter det, du har at tilbyde. Du slipper desuden for at bruge penge på reklame. Efter du har fået hjælp med at søgemaskineoptimere din hjemmeside, kan du sælge, generere leads og nå ud med information på en organisk måde. Det giver dig en kæmpe fordel på et hårdt og konkurrencepræget marked.
Der findes mange måder at forbedre SEO på. Netop derfor er det en fordel at få hjælp af en SEO specialist, som kan iværksætte en strategi, som passer til din virksomhed. Først skal I finde gode søgeord. Der er drøn hård konkurrence på enkelte ord. Det betyder, at enkelte virksomheder desværre ikke har en chance for at komme særlig højt op i søgeresultaterne uden at bruge meget tid, penge og ressourcer.
Derefter skal du have indhold på hjemmesiden, som indeholder disse ord. Du kan inkludere søgeordene på statiske sider, overskrifter, alt tekst på billeder, e-bøger, blogindlæg, podcast, video og guides. Det er derimod ikke kun indholdet som tæller – andre tiltag som kan øge søgerangeringen inkluderer:
Kunsten er at finde søgeord, som du faktisk kan rangere på, samtidig med at nok mennesker bruger søgeordene til, at du ser resultater. Det er for eksempel svært at få rangering på «solcreme», mens det er nemmere at score højt på «ansigtssolcreme», «bedste solcreme» og «solcreme test».
Søgemaskineoptimering er fortsat under udvikling. Det som fungerede godt for nogle år siden, fungerer ikke nødvendigvis lige så godt nu. Det kan også kræve adskillig med tid og kræfter at få det bedst mulige resultat. Vi anbefaler at få professionel hjælp til SEO for at være sikker på, at du får et godt resultat.
Professionelle SEO konsulenter og bureauer er opdaterede om sidste nyt i branchen og har adgang til avancerede programmer som f eks. Moz eller Ahrefs med formål om at spore din rangering og finde ud af hvilke søgeord, du skal inkludere. Ikke mindst implementerer de alle de nødvendige ændringer for, at du kan score højt på Google og andre søgemaskiner.
Et tiltag kan som nævnt være at skrive blog indhold med de rette søgeord, som når til din målgruppe. Et SEO-bureau undersøger hvor mange artikler, du bør have, og hvilke søgeord som skal inkluderes. De kan også skrive artiklerne for dig, så du ikke behøver at bruge tid på tekstforfatning.
Prisen afhænger af projektets omfang, og det kan derfor være svært at give en fast pris. Der ligger meget arbejde bag vellykket søgemaskineoptimering. Der udføres f.eks. grundige analyser og undersøgelser for at se, hvor godt du rangerer nu. Derefter bruges analyserne til at fastslå hvilke tiltag, som bør iværksættes.
Enkelte virksomheder vælger kun at betale for analyserne og forslagene. Mange ønsker imidlertidigt implementering også. Prisen for at iværksætte tiltagene kan variere i stor grad. Du skal f.eks. beregne penge til skribent, hvis du skal forbedre SEO ved hjælp af opdateret blog indhold.
Der findes flere SEO-bureauer som tilbyder enkle, gratis rapporter og analyser i første omgang. Du kan bruge dem for at se, om det er hensigtsmæssigt for dig at forbedre SEO. Du vil som regel få forslag om tiltag og et pristilbud for disse tiltag sammen med en gratis rapport.
Vi anbefaler, at du kontakter forskellige SEO-bureauer og SEO-specialister, inden du beslutter dig. Du bør bede om at få et grundigt pristilbud. Sammenlign tilbuddene fra de forskellige bureauer for at se hvem, der virker bedst til din virksomhed. Hvis det ene tilbud er meget lavere end de andre, bør du stoppe op og spørge hvorfor.
Det kan ske, at der kommer mange omkostninger, som ikke er med i tilbuddet. Det kan også være, at arbejdet ikke er af lige så god kvalitet som ved de andre. Det er træls ikke at få de resultater, du ønsker dig, fordi arbejdet var dårligt udført. Søgemaskineoptimering er en omfattende proces, og du kan spare penge på sigt ved at få kvalificerede, professionelle mennesker ind til at hjælpe dig.