Hjemmesidepris: Hvor meget koster det at få udviklet en hjemmeside?

Opdateret: 8. November 2022

En ny hjemmeside kan ofte være et meget dyrt projekt, men en dårlig eller endnu værre ikke-eksisterende hjemmeside kan ofte være endnu værre. I takt med at forbrugerne i stigende grad bruger internettet til at indhente information, er det også blevet vigtigere at have en god hjemmeside som en del af virksomhedens identitet. Desværre fremstår hjemmesidepriser ofte som en udfordring for mange. Vi vil derfor se nærmere på, hvad det egentlig koster at lave en ny hjemmeside, samt hvilke muligheder du kan vælge imellem. 

Inden vi går nærmere ind på, hvilke muligheder du har for at lave en hjemmeside, vil vi se på, hvilke faktorer der påvirker din hjemmesides pris. Her er især fem faktorer, der spiller en vigtig rolle for, hvor meget din nye hjemmeside vil koste. 

5 faktorer, der påvirker hjemmesidens pris

En ny hjemmeside er et flydende projekt, men der er især nogle faktorer, der påvirker prisen mere end andre. Disse vil vi derfor tage et kig på, inden vi ser nærmere på, hvilke muligheder du kan vælge imellem for designet af din side. 

Domænenavn 

Et domænenavn vil ganske vist ikke være den største omkostning forbundet med en hjemmeside, men det er vigtigt at vide, at det er en faktor, der skal tænkes på. Normalt vil et domænenavn koste dig mellem 60-100 kr. om året, men der er nogle faktorer, der spiller ind her. Prisen vil blandt andet variere afhængig af registrator, hvilket top-level domæne (TLD) du vælger, og hvor mange år du ønsker at registrere. For eksempel vil prisen på et .com og et .dk domæne variere. Nogle registratorer giver også rabat, hvis du tilmelder dig i mere end 12 måneder. 

Funktionalitet

Funktionalitet er en anden vigtig faktor, du bør tænke på, når du overvejer prisen på en ny hjemmeside. Det handler blandt andet om, hvor meget funktionalitet du skal have med, og om der er behov for at programmere unikke løsninger. Nogle eksempler på dette kunne være:

  • Netbutik – hvis din hjemmeside skal have sin egen netbutiksløsning, vil det medføre ekstra omkostninger under udviklingen. Du kan selvfølgelig bruge en standardløsning som WooCommerce, men der vil stadig være behov for et tilpasset design. Denne omkostning kan hurtigt øge dine udviklingsomkostninger med mere end 15.000 kr. 
  • Medlemsportal – hvis din hjemmeside skal have et unikt område for betalende medlemmer, så vil det være noget, der skal udvikles. Dette er bestemt noget, der kan forbedre indtrykket og indtjeningsmulighederne på din hjemmeside markant, men det vil også medføre omkostninger. Du skal bruge licenser til forskellige løsninger, implementering og design. Det kan hurtigt føre til en omkostning på 600-3.000 kr. om året i løbende omkostninger. 
  • Abonnement – Hvis du skal tilbyde et abonnement til dine læsere, skal du bruge et system, der kan håndtere denne type transaktioner. Her er der fx løsninger som Bold-abonnementer, men det vil medføre en løbende omkostning. Du kan derfor anslå en omkostning fra 400 kr. om måneden og opefter for denne type tjeneste. 
  • Kodning – De fleste hjemmesider bruger forskellige moduler og plugins, men i nogle tilfælde vil der være behov for unik kodning. Dette er måske den dyreste vare på vores liste og kan over tid løbe op i flere hundrede tusinde kroner. Sørg derfor for, at du kun bruger dette, hvor det er absolut nødvendigt, hvis du ikke har et meget generøst budget. 

Vedligeholdelse

Et punkt, mange undervurderer, når de laver deres første hjemmeside, er behovet for vedligeholdelse. Dette handler ikke kun om opdatering af udvidelser og softwaren, der kører din hjemmeside, men også behovet for at sikre dit indhold, teste og sikre, at alt fungerer, som det skal. Især efter nogle år vil dette være et punkt, der ofte bliver krævende, da man har tilføjet indhold over en længere periode. 

Her kan du helt sikkert finde en virksomhed, der kan gøre arbejdet for dig, men det vil til gengæld medføre øgede omkostninger i forbindelse med hjemmesiden. Du bør derfor tage højde for, hvordan vedligeholdelse af hjemmesiden skal udføres, samt hvem der har ansvaret for dette. Nogle typiske opgaver relateret til dette vil være;

  • Reparation af ødelagte links
  • Udbedring af CMS- og softwarefejl
  • Kvartalsvis test af formularer og løsninger
  • Vedligeholdelse af sikkerhed og licenser
  • Regelmæssig backup af sitet

Dette er tjenester, der ofte outsources til bureauer eller udviklere for at sikre, at det sker regelmæssigt. Her vil omkostningerne variere afhængig af opgavens størrelse og kompleksitet. 

Størrelse

Størrelse er en anden vigtig faktor, der skal tages i betragtning, når man vurderer hjemmesidens pris. Det handler om, hvor mange sider en hjemmeside skal have, altså størrelsen af det arbejde, der er involveret i at designe siden. Her har vi udarbejdet en lille tabel, der nemmere kan illustrere, hvor mange sider en hjemmeside normalt består af. 

Hjemmesidestørrelse
Lille virksomhed – 8-16 sider
Stor virksomhed – 25 – 75 sider
Netbutik – 100 til 1.000 produkter (sider)
Database (opslagsværk) – 20 til 2.000 sider

Her er det vigtigt at bemærke, at en netbutik med 500 sider ikke vil nødvendigvis koste en formue. Dette skyldes, at udviklerne kan oprette en produktside, som så kan kopieres til de andre produkter. På den måde kan virksomheden selv udføre en del af arbejdet og dermed reducere omkostningerne. 

Webhosting

Sidst men ikke mindst vil webhosting være en vigtig faktor for, hvor meget din hjemmeside kommer til at koste. Alle hjemmesider skal gemmes på et webhotel, men her er der en række forskellige løsninger. Du kan for eksempel vælge virtuelle servere, delte servere eller dedikerede servere. Disse har forskellige priser og kvalitet, men også ydeevnen vil variere afhængigt af det valg, du træffer. Det kan derfor være en god idé at tænke igennem, hvor meget belastning en hjemmeside er designet til, og så vælge den webhost, der opfylder dette behov. Husk, at du altid kan opgradere din hosting på et senere tidspunkt, så start med noget tilstrækkeligt – og opgrader, efterhånden som behovet opstår. 

3 Alternativer til hjemmesideudvikling

Nu, hvor du ved lidt mere om, hvad der vil påvirke din hjemmesides pris, vil vi se nærmere på, hvilke muligheder der er for at designe din hjemmeside. Her er der primært tre metoder, du kan vælge imellem, og vi vil se, hvad de forskellige går ud på. 

Hyr et bureau

Den første mulighed vil naturligvis være at hyre et professionelt bureau til at udføre arbejdet for dig. Her er det vigtigt at bemærke, at dette uden tvivl vil være den dyreste mulighed på vores liste. Du vil dog kunne outsource alt arbejdet, så du slipper for at tænke på, hvad du skal lave i forhold til udvikling, design og funktionalitet. Det er også nemmere at få et godt prisoverslag, når et professionelt bureau budgetterer jobbet for dig. Det skyldes, at de ofte har alle de nødvendige ressourcer in-house, hvilket også giver dem bedre kontrol over omkostningerne. 

Brug af freelancere

En anden mulighed, du kan vælge, er at outsource arbejdet til freelancere. Dette er ofte billigere end at bruge et bureau, men samtidig er du selv ansvarlig for at holde styr på projektet. En ny hjemmeside vil ofte kræve en sammensætning af flere freelancere med forskellig viden, hvilket hurtigt kan blive rodet at holde styr på. Dette er bestemt en mulighed, men vi anbefaler kun, at du gør dette, hvis du har meget klare rammer for, hvad der skal laves samt den tekniske viden til at vurdere det arbejde, en freelancer har leveret. 

Eventuelt kan dele af projektet outsources til en freelancer for at holde de samlede omkostninger nede. Men før du gør dette, anbefaler vi, at du rådfører dig med ethvert bureau, du har hyret – det er på ingen måde sikkert, at de vil acceptere, at du inddrager andre end deres eget team i et kombineret projekt. 

Gør arbejdet selv med et hjemmesideprogram

Den sidste mulighed på vores liste er simpelthen at udføre jobbet selv. Der er utallige hjemmesideprogrammer online, der giver dig mulighed for at designe professionelle hjemmesider til et fast månedligt gebyr. Fordelen ved dette er, at de ikke kræver noget kendskab til kodning og design, og at de ofte indeholder en række skabeloner, som du kan arbejde med. Dette er en særlig god mulighed for dem, der ønsker en professionel hjemmeside, men har et begrænset budget at bruge på opgaven. Nogle gode hjemmesidepeogrammer, vi kan anbefale, er:

Sammendrag

Selvom de fleste foretrækker en fast pris, når de skal i gang med et nyt projekt, kan det være svært at beregne hjemmesidens pris med det samme. Som vi har set i denne artikel, er der en række forskellige faktorer, der påvirker den endelige udgift, men der er også flere løsninger på problemet. Det er derfor vigtigt at sætte sig ind i, hvad du skal bruge af en ny hjemmeside, og så se på, hvor langt du kan nå med det budget, du har. 

Til mere krævende hjemmesider vil det altid være klogt at hyre den oplevelse et bureau kan tilbyde, men har du ikke pengene til dette, kan et hjemmesideprogram eller freelancere også være relevante. Det vigtigste at tage højde for er, at du rent faktisk får en funktionel hjemmeside, der lever op til de krav, du har stillet inden for de rammer, budgettet tillader.