Opdateret: 16. Desember 2022
Hvis du skal lave din første hjemmeside, så er der mange ting, du skal tage i betragtning. Vi har derfor forsøgt at udvælge nogle af de vigtigste principper for at skabe et godt hjemmesidedesign. Her er det vigtigt at huske, at det er et samspil mellem disse principper, som sørger for det bedst mulige resultat. Et effektivt hjemmesidedesign handler nemlig om langt mere end bare indholdet på siden.
Du skal derfor have de følgende principper i baghovedet, når du designer din næste hjemmeside. Hvis du føler, at det bliver for overvældende, så er det selvfølgelig muligt at vælge et bureau, der kan gøre arbejdet for dig. Her kan du indhente tilbud gennem vores sider og få opgaven løst på en langt mere effektiv måde.
Nedenfor har vi samlet de ni principper, som er vigtige at huske på næste gang, du skal designe en hjemmeside.
Har du et lidt kedelig hjemmeside, og vil du gerne have en ny? En faldgrube, som mange havner i, er, at de går i gang med en ny hjemmeside uden at lave tilstrækkelig planlægning først. Det handler ikke kun om at vise, hvilket domæne din side skal være på, men også hvad den faktisk skal bruges til. Sørg derfor for, at du har en klar mening om, hvad formålet med hjemmesiden skal være.
Her kan det være godt at tænke igennem, hvilken funktioner hjemmesiden har i dag, samt hvilke funktioner, du ønsker, den skal have, når en ny side står klar. Skal siden eksempelvis være et knudepunkt mellem salgsafdelingen og potentielle kunder? Eller er det kundeservice og praktisk information, som står i centrum? Måske skal den bare være en passiv tilstedeværelse for virksomheden online? Uanset hvad dit formål med siden er, så bør du skrive det ned på papir, før du går videre.
Selvom det kan være fristende at lave en avanceret hjemmeside, så er det enkle ofte det bedste. Det gælder også for hjemmesider, så her er det vigtigt ikke at lade sig rive med. I stedet skal du sørge for, at din hjemmeside har et praktisk og brugervenligt design, der er i tråd med virksomhedens øvrige profilering. Tre faktorer, som især spiller en rolle her, er farver, typografi og billeder.
Korrekt brug af farver kan være et kraftfuldt kommunikationsmiddel, men det kan også være meget forstyrrende. Tidspunktet, hvor man brugte stærke farver på hjemmesiden, var for ca. 20 år siden. Sørg derfor for, at farvepaletten på hjemmesiden er i stil med dit vigtigste budskab, uden at det bliver ødelæggende for kundeoplevelsen.
Et andet punkt, som mange aldrig har tænkt over før, er typografi. Det er slet og ret de bogstaver, du bruger på din hjemmeside. Vi taler altså ikke om teksten, men derimod om stilen på de bogstaver, du bruger. Her bør der være en sammenhæng de forskellige steder på din side, og som tommelfingerregel bør du aldrig bruges mere end 3 forskellige skrifttyper på samme side.
Sidst men ikke mindst er det vigtigt at bemærke brugen af billeder. Illustrationer, billeder og videoer er alle fremragende værktøjer til at formidle et budskab, men det er vigtigt, at det er det rigtige budskab. En fejl, mange nybegyndere begår, er, at de bruger billeder, som ikke er relevante for indholdet af siden i øvrigt. Dette kan hurtigt blive forstyrrende og forvirre deres brugere.
Navigation er et andet punkt, som bør stå højt på listen over principper. Det handler om, hvordan brugerne kommer rundt på din hjemmeside, og her kan man hurtigt begå fejl. Brugere er ofte godt indoktrineret med, hvordan navigation på en hjemmeside bør være indstillet, og det er sjældent noget, der skal manipuleres med. En del designere har ladet kreativiteten løbe løbsk på netop dette område, men det kan have katastrofale konsekvenser for brugervenligheden.
Du bør derfor sørge for, at din hjemmeside ligner andre sider så meget som muligt, når det kommer til navigation. Her er vi glade for at tale om en traditionel menu øverst på siden samt en ‘hamburger’ -menu, hvor det er relevant (eksempelvis på mobile enheder). Du er velkommen til at bruge tid på et kreativt design, men sørg for, at navigationen følger en almindelig opskrift.
Når vi taler om et visuelt hierarki, så er det rækkefølgen af forskellige elementer placeret på din hjemmeside. Her vil de fleste være indforstået med, at titlen kommer først, efterfulgt af billeder og tekst. Det er den måde, brugerne er vant til, at indholdet præsenteres på, samt det som giver en naturlig sammenhæng mellem de forskellige elementer på din side. Sørg derfor for, at der er et naturligt flow, hvilket gør det lettere for brugerne at finde rundt.
Her er det godt at bemærke, at der er noget plads til kreativitet, men lad være med at spænde buen for hårdt. Forsøg hellere at skabe nogle kreative præsentationer af indhold end at rode for meget med, hvordan indholdet præsenteres på din side. Når det er sagt, har vi dog set sider, der har formået at få succes med deres eget hierarki, men dette er snarere undtagelsen end reglen.
Et godt hjemmesidedesign sørger for en komplementerende sammenkobling mellem design og indhold. Her er det vigtigt, at hjemmesiden er bygget op på en sådan måde, at indholdet fremstår tydeligt, og du får de bedste muligheder for at lægge indhold op på en ordentlig måde. På den måde når budskabet ud til dine læsere, hvilket kan øge sandsynligheden for konverteringer undervejs.
Det er især vigtigt som en del af din SEO-strategi. En god hjemmeside bruger indhold til at drive organisk trafik, men så er det også vigtigt, at designet gør det nemt at finde frem til dit indhold. Hvis du har en række gode indlæg, men ingen finder dem – vil det være meget lidt sandsynligt, at de vender tilbage til din hjemmeside frem for at bruge andre opslagsværker.
En grid gør det meget enklere at designe din hjemmeside, samt sørge for at elementer er lagt korrekt op i forhold til hinanden. Det er blevet den foretrukne strategi for mange designere, men det ser også ud til, at det er blevet populært blandt brugerne. En væsentlig årsag til dette er nok, at hjemmesiderne bliver utrolig overskuelige, samt at du lettere kan finde frem til sider med meget indhold.
Tydelige linjer og kolonner sørger for, at man effektivt kan navigere rundt mellem forskellige tekststykker. Hvis du bruger billeder og videoer, vil det være endnu mere relevant for din side. Da vil en grid sørge for, at tingene ender i den rigtige højde, og brugerne kan visuelt se, hvilke forskellige elementer der hænger sammen.
Har du nogensinde oplevet en langsom hjemmeside, da du googlede efter et svar? Så er der stor sandsynlighed for, at du endte med at forlade siden igen, før den var indlæst. Undersøgelser viser nemlig, at brugere i dag har en forventning om, at hjemmesider skal indlæses på cirka 2 sekunder eller mindre. Et godt hjemmesidedesign skal derfor sikre, at både kode og elementer, der bruges på hjemmesiden kan indlæses så hurtigt som muligt.
Du kan nå et godt stykke ad vejen ved at bruge optimerede billeder, da dette ofte er elementet, der tynger din side mest. Derudover kan det være smart at bruge lazyload, hvilket indikerer, at hjemmesiden kun indlæser de elementer, som brugeren faktisk ser visuelt. Derefter indlæses ting løbende, når man scroller ned over siden.
Google har estimeret, at op til 70% af online-trafikken i dag kommer fra håndholdte enheder som smartphones. Imidlertid er det langt fra alle hjemmesider, som er tilpasset så små skærme. Naturligvis er de fleste nye hjemmesider mobiloptimeret fra et programmeringsperspektiv, men det betyder ikke, at designet er optimalt. Du bør derfor tage dig tid til at planlægge, hvordan hjemmesiden skal se ud på mobil – ikke kun i browseren.
Dette bringer os tilbage til punkt 3 om navigation. Det er på mobile enheder, at navigation er det vigtigste, og du skal derfor først sørge for, at siden er let at bruge på mobile enheder. Gå derefter tilbage til browserversionen og tilpas den, hvis du ser et behov for det, nu hvor AMP-versionen er færdig.
Der er sandsynligvis ikke mange uden for designverdenen, som har hørt om dette, men F-struktureret indhold handler om, hvordan indholdet af din side er konfigureret. Her er det ikke et visuelt hierarki, men snarere flowet i indholdet, som er vigtigt. Forestil dig, at du danner et F, hvor indholdet starter fra venstre og går mod højre. Derefter går indholdet ned, før det går til højre, så du i praksis danner et F. Undersøgelser har nemlig vist, at det er den måde, de fleste af os konsumerer indhold på en naturlig måde, og derfor er det også sådan, du bør strukturere indholdet på din hjemmeside.