Webdesign: De bedste bureauer i Danmark (2023)

Har du brug for hjælp til webdesign? Her finder du vores guide til danske bureauer. Du kan læse opdaterede anmeldelser og læse andet relevant information. Brug skemaet på hjemmesiden hvis du ønsker at modtage tilbud fra bureauerne.

Om vores vurdering

Filtrer

Sted

Sorter

Vores anbefaling

Sådan vælger du en god webdesigner

Opdateret: 30. Desember 2022

I dag findes der mange løsninger til dig som ønsker at bygge hjemmeside selv. Det er imidlertidigt ikke sikkert, at du behøver at gøre arbejdet på egen hånd, selvom du kan. Der ligger nøje planlægning og kortlægning bag en god hjemmeside. Den skal ikke kun repræsentere virksomheden, men den skal møde målgruppen godt.

Har jeg brug for en webdesigner?

Webdesign af dårlig kvalitet kan få potentielle kunder til at tænke, at kvaliteten for tjenester og varer også er lav. Webdesign af høj kvalitet får virksomheden til at se professionel og troværdig ud. Det øger automatisk også tiltroen til varer og tjenester. En god hjemmeside kan dermed føre til øget salg.

Selvom I synes, at hjemmesiden ser flot ud, så er det kundens eget indtryk som tæller. Hertil bør hjemmesiden være søgemaskineoptimeret og optimeret ift. lead generering og matche virksomhedens branding. Designet bør desuden være optimeret til desktop, tablet og mobil. Et design som tilpasser sig automatisk til forskellige skærme kaldes et responsivt design.

Der er derfor meget som skal på plads, når du skal designe ny hjemmeside udover et lækkert design. Det er svært at tænke på alt, hvis du ikke har relevante evner og erfaring. En dygtig webdesigner, som kan hjælpe jer med at få kunder på nettet, kan derfor være en god investering på sigt.

Planlæg hjemmesiden grundigt

Målgruppen er noget af det første, du bør vurdere, når du skal have dig en ny hjemmeside. Webdesigneren skal have at vide hvem målgruppen er, for at kunne lave et design som falder i deres smag. Vi anbefaler, at du vælger en webdesigner, som har erfaring med lignende virksomheder, som den du har. De vil have stor erfaring og kompetencer ift. målgruppen og branchen.

Webdesigneren kan hjælpe jer med at planlægge hjemmesiden og finde ud af, hvordan I kan nå målgruppen. Det er vigtigt, at designet understøtter virksomhedens mål. Typiske mål kan være salg af produkter, at opbygge e-malliste eller at booke salgssamtaler. Andre mål kan være at bygge mærkevarer og sprede information. Det kan være nyttigt at opsætte alle mål på en liste for at vurdere, hvad der er vigtigst.

Det kan også være nyttigt at lades som om, du er en mulig kunde som lander på hjemmesiden. Hvad er du på jagt efter? Hvad er det første, du ville have kigget efter? Vil du shoppe, eller er du på jagt efter underholdning? Hvis du driver en webshop, hvor nemt er det så for kunderne at bestille? Er produkterne præsenteret på en god måde?

De overordnede mål har rigtig meget at sige ift. designet. Selvom du ikke skal designe hjemmesiden selv, bør du drøfte dette med webdesigneren. Det er vigtigt, at webdesigneren har en god forståelse af virksomhedens mål, værdier og målgruppe for at udføre jobbet på en god måde.

Hvordan vælger man den rette webdesigner?

Vi anbefaler, at du beder om at se porteføljen for at vurdere de projekter, som webdesigneren tidligere har udført. Du kan godt bede om referencer, anmeldelser og resultater fra arbejdet med tidligere kunder. Vær ikke bange for at ringe til dem for at tage en snak. Det er vigtigt, at du vælger nogen som er nem at kommunikere med. Tidligere kunder vil kunne fortælle dig, hvor godt samarbejdet med webdesigneren var.

Er du usikker på, om du skal have hjælp af en freelance webdesigner eller ansætte et bureau? Tænk over arbejdets omfang. Er det kun designet som skal på plads? Eller har du også brug for hjælp til branding, tekstforfatning, SEO og lignende? I så fald kan det betale sig at bruge et markedsføringsbureau, som kan give dig et tilbud på alt, du har brug for fremfor at koordinere flere freelancere selv.

Få gode tilbud på webdesignere

Det er svært for webdesigneren at give dig et godt tilbud uden at sætte sig ind i projektet. Prisen afhænger af, hvor lang tid projektet tager, hvor avanceret designet er, og om du ønsker yderligere tjenester leveret af et bureau med ekspertise indenfor søgemaskineoptimering. Vær derfor opmærksom på at du får forklaret dine behov præcist.

Du bør snakke med flere forskellige webdesignere for at få et godt sammenligningsgrundlag. Sammenlign anmeldelser, kvaliteten på tidligere projekter og kundskabsniveau. Du bør også sammenligne pristilbuddene. Sørg for at alle omkostninger er inkluderet i tilbuddene, så du får et så ens sammenligningsgrundlag som muligt. Vær ikke bange for at sige, at du sammenligner forskellige tilbud.

Hvis det ene tilbud er meget lavere, bør du kontakte webdesigneren for at spørge hvorfor. Måske ikke alle prisfaktorer er regnet med? Kommer der ekstra omkostninger, når slutregningen kommer? Fokuser heller ikke udelukkende på pris. Det vigtigste er, at kvaliteten på hjemmesiden bliver god. Det kan blive dyrt, hvis du senere skal have nogen til at fikse eventuelle fejl.