Hvordan vælger man det rigtige markedsføringsbureau: Vind nye kunder med digital markedsføring

Opdateret: 22. August 2022

Det kan virke som en svær opgave at vælge det rigtige digitale markedsføringsbureau. Enhver virksomhed er forskellig og kræver en tilpasset markedsføringsstrategi. Det rigtige markedsføringsbureau vil kunne udvikle en digital strategi og plan, som passer til dine behov.

Læs videre for at finde ud af hvordan du vælger det rigtige markedsføringsbureau til netop din virksomhed.

Hvilket markedsføringsbureau bør jeg vælge?

Hvis du ønsker at slå dine konkurrenter og nå potentielle kunder, har virksomheden brug for en solid varemærkestrategi, design og reklame som møder målgruppen godt. Det er vigtigt at finde et firma, som er villige til opsætte en individuel plan for dig, da dette virkelig vil gøre det muligt for dem at forstå, hvad din virksomhed har brug for. 

Vær skeptisk overfor digitale strategier som virker for vage eller generelle. Du bør undgå markedsføringsbureauer som lover resultater, der er for gode til at være sande. Vi anbefaler, at du spørger efter en kundeportefølje og resultater fra lignende projekter. Vær ikke bange for at bede om referencer eller kundeanmeldelser.

Markedsføringsbureauer varierer med hensyn til ekspertise, tilgængelighed og pris. Du bør se efter firmaer med erfaring inden for branchen, eller den niche du arbejder i. Det er en tryghed at vide, at markedsføringsvirksomheden forstår markedet lige så meget som dig og har stor erfaring med at nå dine potentielle kunder.

Vælg den rigtige strategi til digital markedsføring

Det første, du bør gøre, er at udarbejde tydelige mål, og hvilke resultater du ønsker fra markedsføringsbureauet. Digital markedsføring er et bredt begreb som omfatter mange forskellige digitale strategier såsom content marketing, SEO, Google Ads, markedsføring på Facebook, LinkedIn og andre sociale medier. Her er det vigtigt at vurdere netop din målgruppe for at lykkes. 

Dygtige markedsføringskonsulenter og bureauer kan hjælpe dig med at finde den bedste digitale strategi, men det kan betale sig at have lavet nogle undersøgelser selv først. Hvis du ikke ved, hvor du skal begynde, så tag et kig på hvad dine konkurrenter gør, og hvilken markedsføring som er mest brugt inden for din niche. Har du brug for yderligere inspiration, inden du vælger markedsføringsbureau?

Det kan være fristende at være alle steder samtidigt, men det kan være både tidskrævende og dyrt. Mange markedsføringsbureauer anbefaler, at du starter et sted og udvider efterhånden. Du kan f.eks. starte med organisk SEO, inden du udvider til Google ads. Eller måske du vil starte med at køre annoncer på Facebook?

Hav tydelige mål og forventninger til din digitale markedsføringsstrategi

Uanset hvad du vælger, bør du have målene og forventningerne klarlagt for dig, inden du vælger et digitalt markedsføringsbureau. Lad os se nærmere på nogle eksempler på, hvordan du kortlægger dine mål og forventninger, så du nemt kan vælge det rigtige digitale markedsføringsbureau.

Eksempel 1: Organisk SEO og content marketing

Første trin for nyetablerede virksomheder eller firmaer, som ønsker at nå flere potentielle kunder, er at blive synlige på nettet. Det hele starter ofte med Google og indholdsproduktion.

Udfordring:

Du driver en hjemmeside, som sammenligner med en liste over streamingstjenester og er dermed afhængig af at have besøgende trafik. Det er svært at blive set på nettet, specielt når du havner langt nede i søgeresultaterne på Google. Annoncer på Facebook er ikke aktuelt til at finde nye kunder. Du vil hellere at potentielle kunder skal finde dig, når de søger efter relevante søgeord på nettet. Du vil få en langsigtet strategi, som holder over tid uden at være afhængig af at betale for annoncer.

Løsning:

Optimering til søgemaskiner er en vigtig del af SEO. Du vælger at optimere din hjemmeside med specifikke søgeord for at blive vist i topplaceringerne. Optimering af en hjemmeside inkluderer at indsætte nøgleord i produktbeskrivelser, kategorier og andre sider. Du skal også vælge de rigtige titteltags og metabeskrivelser. Hertil ønsker du velskrevne blogartikler som både er SEO-optimerede og som fører til øget salg. Det hjælper ikke med mere trafik, hvis teksten ikke opfordrer til salg.

Resultat: 

Et markedsføringsbureau som specialiserer sig i SEO og indhold kan hjælpe dig med at optimere den eksisterende hjemmeside og skabe nyt indhold. Organisk SEO og content marketing er en langsigtet strategi, som kan give gode resultater over tid. Søgeordene i dine tekster fører til øget trafik fra Google. Samtidig er teksterne optimeret til konverteringer, uanset om målet er produktsalg eller at booke flere salgssamtaler.

Eksempel 2: Varemærkeprofil, designhåndbog og markedsføringsmateriale

Det er ikke altid, at hurtig vækst og nye kunder er hovedmålet for markedsføringen. Måske har I nok projekter og venteliste, men har brug for at udvikle varemærkeprofilen for at sikre langsigtet vækst?

Udfordring:

Lad os sige, at du er et firma som sælger varmepumper med installation og rådgivning til privatmarkedet. Mange af dine konkurrenter har stort fokus på selve varmepumperne, pris og tekniske detaljer. Du har allerede en fast strøm af nye kunder som finder dig på nettet, når de søger på varmepumpefirma i nærheden af dem. 

Løsning:

Du har valgt et markedsføringsbureau som specialiserer sig i varemærkeprofilering og reklamemateriale. De hjælper dig med at udvikle nyt markedsføringsmateriale som brochurer, bannere på nettet og annoncer som understreger værdien af produkterne. Fremfor at fokusere på det rent tekniske, markedsfører du den høje trivsel i hjemmet, som kunderne får som følge af varmepumpen.

Resultat: 

Tekniske detaljer siger kun lidt for de fleste folk. Lister og billeder af tekst og tal kan fremstå lidt kedeligt. Billeder af glade mennesker og hyggelige hjem kan derimod være nok til at fange deres opmærksomhed – så kan du formidle de gode funktioner og den høje, tekniske kvalitet derefter. Dit varemærke bliver også nemmere at huske. Du skiller dig ud på et marked med høj konkurrence og mange veletablerede aktører, så du kan skabe kraftig langsigtig vækst og blive et “go-to” varmepumpeselskab.

Vælg et digitalt markedsføringsbureau med god kommunikation

Det er vigtig at vælge et markedsføringsbureau som har tid og mulighed for at følge op med dig på en god måde. Det er ret træls at føle sig nedprioriteret til fordel for større virksomheder. Enkelte små og mellemstore virksomheder kan føle sig bedre taget hånd om hos mindre markedsføringsbureauer, som tager sig af færre projekter ad gangen.

Samtidig er det vigtigt at påpege, at de fleste store bureauer har dedikerede markedsføringskonsulenter som vil følge op med dig undervejs. Vi anbefaler, at du spørger dem direkte om, hvordan kundekontakt og opfølgning fungerer. Du bør også bede om information om eventuel leveringstid, og hvor lang tid de har brug for til at fuldføre projektet.

Hvordan finder jeg det bedste markedsføringsbureau i nærheden af mig?

Nye digitale platforme gør det muligt at samarbeide med et markedsføringsbureau uden at de nødvendigvis skal holde til i nærheden af dig. Det gælder især dem, der ønsker hjælp til SEO og content marketing. I kan f.eks. holde møder på Google Teams og dele dokumenter i Google Drive, Dropbox og andre lignende tjenester. Dokumenterne opdateres i realtid, og I kan dele notater sammen.

Nogle gange er det vigtigt at finde et markedsføringsbureau i nærheden af dig. Måske bureauet har brug for at filme jer og tage billeder. Nogle gange er det mest praktisk at kunne mødes fysisk. Der findes heldigvis mange markedsføringsbureauer i København, Aarhus, Horsens, Aalborg og de fleste andre byer i Danmark.

Uanset om du gerne vil have et markedsføringsbureau i nærheden af dig eller på nettet, anbefaler vi at indsamle tilbud og priser. Udbudstjenester er især praktiske, eftersom disse tjenester finder frem til egnede markedsføringskonsulenter og bureauet på dine vegne. Aktuelle kandidater vil derefter kontakte dig. Du bør holde et møde med mindst tre af dem, hvis det er muligt, for at få det bedste sammenligningsgrundlag.

Bør jeg vælge et lille eller stort markedsføringsbureau?

Enkelte bureauer er specialister på et felt, og måske det virker for dig. Små virksomheder, konsulenter eller firmaer som arbejder inden for specialiserede nicher behøver ofte ikke at være overalt. Tværtimod kan det være mere fornuftigt at etablere en stærk tilstedeværelse på én eller to digitale platforme. Det vigtigste for dig er, at markedsføringsbureauet har specialiseret viden fremfor mange forskellige tjenester.

Har du et klart mål om at udvide virksomheden, en bred målgruppe og ønsker at være tilstede på så mange digitale platforme som muligt? I så fald kan det være fornuftigt at vælge et større markedsføringsbureau, som består af mange specialiserede teams. Så slipper du for at skifte firma undervejs. Der findes imidlertid små markedsføringsbureauer som hyrer eksperter efter behov. Denne model tillader dem at tilbyde specialiserede tjenester uden den tunge struktur, som kan præge store bureauer.

Konklusion: Praktisk tjekliste til hvordan man vælger det rigtige markedsføringsbureau

Der er meget at tænke på, når du skal vælge det bedste markedsføringsbureau til din virksomhed. For at gøre det nemmere for dig at komme i gang, har vi lavet en praktisk tjekliste. Du må gerne printe eller udskrive præcis denne side eller kopiere den over i dit eget dokument, så du kan referere til listen, mens du vurderer aktuelle markedsføringsvirksomheder.

Hvordan vælger man det rigtige markedsføringsbureau:

  • Hav klare mål og forventninger til det ønskede resultat
  • Udarbejd en markedsføringsstrategi tilpasset budget og mål
  • Indsaml tilbud fra bureauer med relevant erfaring
  • Dobbelttjek at teamet består af specialister inden for din niche
  • Vær opmærksom på om de har tid nok til at prioritere din virksomhed
  • Bed om portefølje, referencer og resultater for lignende projekter
  • Vælg markedsføringsbureauer som er nemme at komme i kontakt med

Så er det bare at ønske dig held og lykke med jagten på de bedste digitale markedsføringsbureauer, som kan slå dine konkurrenter og vinde mange nye kunder til dig.