Hvad er UX-design?

Opdateret: 7. September 2022

Når man taler om webdesign og -udvikling, er der normalt to udtryk, man kommer til at tænke på: brugeroplevelse (UX) og brugergrænseflade (UI). Selvom der er en række ligheder i disse udtryk, er der også nogle væsentlige forskelle. Denne artikel skulle derfor give et bedre indblik i alt, hvad du bør vide om UX-design. 

UX-design er en vigtig ingrediens for din succes, så dette er relevant for langt de fleste mennesker. Vores introduktion er derfor nyttig, uanset om du selv ønsker at lære mere om UX-design, hyre en UX-designer eller få en bedre forståelse af området.

Læs videre for at lære alt, hvad du behøver at vide om UX-design. 

Hvad er UX-design?

Det første, vi bør afklare, er, hvad UX-design egentlig er. Dette kan ganske enkelt forklares som forholdet mellem et produkt eller en tjeneste og den person, der bruger det/den. UX-design har derfor til formål at bygge produkter, som alle nemt kan bruge. Vi bygger med andre ord produkter ud fra brugerens behov. 

Når det er sagt, er UX-design ofte en kontinuerlig proces. Der er en hårfin balance mellem at støtte processen og at overkomplicere den. UX-design består derfor af research, test, test, iteration og ny test. Det skyldes, at brugeroplevelsen skal følge produkterne, og så længe disse er under udvikling – vil UX processen også være det. 

Hvad laver en UX-designer?

Vi kan derfor betragte UX-designere som en vagthund for slutbrugerens behov. En af de vigtigste opgaver for en UX-designer er at sikre et produkts anvendelighed, så produktet tilfredsstiller slutbrugerens behov. En UX-designer vil derfor være involveret fra begyndelsen af ​​enhver produktproces. Derfor brugte vi vagthund-metaforen, da en UX-designers opgave er at sikre, at de produkter, der udvikles, er opmærksomme på slutbrugeren, dennes behov og smertepunkter. 

Udover dette vil en UX-designer arbejde med branding, indhold, produktfunktionalitet og navigation, så det endelige resultat bliver som forventet. Mange vil derfor sige, at en UX-designer har en af vigtigste roller i en produktionsproces. 

Hvad er forskellen mellem en UX og en UI-designer?

Som vi nævnte i introduktionen, forveksler mange mennesker UX og UI, men der er nogle vigtige forskelle. Her taler vi gerne om brugeroplevelse og brugerflade, og fokus på arbejdsopgaver er meget forskelligt. Hvor en UX-designer fokuserer på slutbrugeren og produktet, vil en UI-designer fokusere på menneske-computer-interaktion. 

Det betyder, at en UI-designer fokuserer på et produkts grænseflade, mens en UX-designer fokuserer på brugerens oplevelse gennem hele brugerrejsen. Interaktion mellem disse roller er dog helt afgørende for, at resultatet bliver vellykket. Det er derfor almindeligt, at UX- og UI-roller samarbejder om målinger. Det kan handle om brugervenlighed, brugerflade og den samlede oplevelse, som slutbrugeren får af produktet. 

Kort fortalt kan vi derfor sige, at en UI-designer fokuserer på frontend-udvikling (altså det visuelle), mens en UX-designer fokuserer på den brugeroplevelse, som produktet resulterer i for slutbrugeren.

Hvilke færdigheder har UX-designere brug for?

Lad os se nærmere på, hvilke færdigheder en god UX-designer har brug for. For at gøre dette på den bedst mulige måde, har vi delt det op i to kategorier. Vi vil derfor omtale hårde og bløde færdigheder ved de to kategorier, som en god UX-designer har brug for i sit arbejde. 

Hårde færdigheder en UX designer har brug for

Der er mange færdigheder forbundet med en god UX-designer, men mange af disse får man med den relevante uddannelse. Du behøver derfor ikke bekymre dig om, at du mangler nogle af dem allerede. 

  • Designtestning
  • Beslutningsmapping
  • Moodboarding
  • Visuelt og UI-design
  • Kodning (grundlæggende viden)
  • Informationsarkitektur
  • Interaktivt design
  • UX-forskning
  • Wireframing
  • Prototyping

Som du kan se på listen, er der en række færdigheder forbundet med en god UX-designer. Heldigvis er der ikke brug, at du mestrer dem alle. Langt de fleste kurser vil få dig til at specialisere dig inden for nogle specifikke områder, og så give dig grundlæggende viden om de øvrige fag. 

Bløde færdigheder en UX-designer har brug for

Vi har selvfølgelig også en liste over bløde færdigheder, men der er ikke lige så maange som de hårde færdigheder. Dette skyldes simpelthen, at der er nogle få, men væsentlige færdigheder, vi har placeret i denne kategori. 

  • Empati – Som UX-designer er det vigtigt at have brugerne i tankerne. Du skal have evnen til at undersøge og fuldt ud forstå brugernes behov, bekymringer og motivationer. Hvad ønsker de egentlig at få ud af vores produkt? En vigtig færdighed for UX-designere er derfor evnen til at lytte til brugerne, frem for at fremme deres egen dagsorden. 
  • Organisation – Organisation er en vigtig del af UX design, da vi ofte lægger et puslespil med halvfærdige brikker. Du skal have evnen til at sammensætte forskellige stykker forskning for at skabe et holistisk produkt, der opfylder de behov, som kunderne faktisk har. Derfor vil god organisation være en vigtig nøgle til succes som UX-designer. 
  • Nysgerrighed – Sidst men ikke mindst skal en UX-designer være nysgerrig. UX-design handler om at udforske, eksperimentere og prøve nye ting, så den endelige harmoni opnås. Du bør derfor have en naturlig nysgerrighed, der skubber dig videre i din søgen efter logiske og endelige løsninger på halvfærdige udfordringer. 

Vi har spurgt en række erfarne UX-designere, og langt de fleste er enige i, at empati er det vigtigste punkt blandt soft skills. Det skyldes, at det er mennesker, vi designer produkter til, og en god forståelse for dette er derfor helt afgørende. Her handler det om at forstå, hvilke problemer og behov kunderne kommer til os med, samt hvad de ønsker at opnå med vores produkt. 

Har UX-designere brug for at vide, hvordan man koder?

Dette er ofte et spørgsmål, som de kloge hoveder skændes om, men det korte svar er nej. En UX-designer kan lide at arbejde med ingeniører og udviklere, der står for selve udviklingen, og har dermed en mere overordnet rolle i dette puslespil. Det vil dog sjældent være en dum egenskab at kunne lidt kode, så man nemmere kan sætte sig ind i de udfordringer, som potentielle ændringer giver udviklerne. 

En UX-designer kan derfor komme langt med grundlæggende kendskab til HTML, CSS og Javascript. Du behøver ikke nødvendigvis at lære dette for en rolle som UX-designer, men tidligere erfaring med kode og design kan være nyttig. Dette vil give dig mulighed for at tale samme sprog som udviklerne, hvilket gør kommunikationen mellem forskellige roller lettere. 

Hvilke typer projekter er UX-designere involveret i?

En UX-designer vil gerne blive bedt om at deltage i produktudviklingsprocesser, der ikke er omfattet af traditionelt design. Dette skyldes ofte den unikke oplevelse og kundefokuserede aspekt, som en UX-designer tilfører med sin rolle. Der er derfor en række forskellige projekter, som en UX-designer bør involveres i for at sikre den bedst mulige proces. 

Kundeloyalitet

En UX-designer kan være et nyttigt værktøj, når det kommer til kundefastholdelse og -loyalitet. Det skyldes, at de ofte har en bedre forståelse for, hvilke behov en kunde søger, og dermed også hvilke problemstillinger, der skal fokuseres på. Ved at fokusere på kundernes behov kan en UX-designer ofte bidrage til øget fastholdelse ved at udvikle produktet med kunden i fokus. 

Nogle projekter, som en UX-designer bør være involveret i, kan omfatte:

  • Udvikling af applikationer og hjemmesider
  • Produktdesign
  • Opdateringer af eksisterende produkter og tjenester

Lead flow

Et projekt, der altid bør omfatte en UX-designer, er leadgenerering. Der kan være flere tilgange til, hvordan man involverer en UX-designer, men de bør bestemt være en del af den endelige proces. Det handler om kvalitative input og vejledning om design og strategi, så du får det bedst mulige resultat. Nedenfor har vi oplistet nogle processer, som en UX-designer uden tvivl bør gennemgå. 

  • Landingssider
  • Hjemmesidedesign
  • Interne processer og systemer
  • Brugerresearch(undersøgelser)
  • Blogs, guider og ressourcer (brugerfokuseret)
  • E-mailautomatisering

Selvom meget af dette kan løses uden en UX-designer, bør de spørges til råds eller godkende det endelige flow. Dette kan sikre, at du får et produkt, der passer bedst til brugerne, og dermed øge CTR (konverteringsraten) så meget som muligt. 

Sammendrag

Mange mennesker forveksler UI- og UX-designere, og vi har i denne artikel set, at der er nogle klare forskelle mellem de to roller. Vi har også set nærmere på, hvilke kompetencer en UX-designer skal have, og hvilke projekter en UX-designer skal bruges til. Der er selvfølgelig plads til fortolkning undervejs, men det er ofte klogt at inddrage en UX-designer som en del af projektgruppen Dette kan medvirke til, at kundefokus bliver bedre repræsenteret i beslutningerne og dermed også det endelige produkt. 

Endelig er det værd at nævne, at mange vil opleve, at de nævnte færdigheder enten er nogen, man tilegner sig under din uddannelse. Du behøver derfor ikke bekymre dig om, at du mangler nogle af de færdigheder, vi har listet op, før du er færdig med din uddannelse. En almindelig praksis her er, at du specificerer dig i et særligt område inden for UX-design og derefter får en top-up af grundlæggende informationer på de resterende områder. På den måde kan du få et bredere sortiment, men samtidig få den nødvendige viden som specialiseret UX designer.